Eilen pistettiin sitten Hki-Vantaan lentokenttä kaaokseen kävelemällä kahden aikaan iltapäivällä, eli hieman ennen pahinta iltapäiväruuhkaa, ulos työpaikoilta. Päämedioiden mukaan turvatarkastajat protestoivat turvatarkastustoiminnan siirtymistä SOL Palveluille 1.10.2009 alkaen, sillä tämä vaihdos huonontaa turvatarkastajien jo arveluttavia työoloja.

Lentokentällä turvatarkastustoiminta on ulkoistettu neljälle yritykselle: Securitas Aviation Oy, ISS Security Oy, G4S Security Services Oy ja Airpro. Näistä neljästä, Airpro on Finavian oma tytäryhtiö. Yllätys yllätys, heidän kohteitaan EI kilpailutettu. G4S hoitaa kahta henkilökunnan ja ajoneuvojen tarkastuspistettä, pisteiden kohtalosta ei ole vielä tietoa.

SOL Palvelut teki kuulemma halvimman tarjouksen, joten se valittiin. Vaan kun lentoliikenteen turvatarkastus ei ole semmoinen kohde, jossa hinta saa ratkaista, vaan se on se laatu. Laadun ei hirvittävän hyvä tarvitse olla, ollakseen hyvä suhteessa hintaan, jos hinta on matala. Kilpailutus oli tässä tapauksessa muutenkin mielestäni vähintäänkin puolueellinen: Finavia on luvannut kustantaa SOL:in uusien turvatarkastajien koulutuksen, mikä on yksi suurimmista menoista. Vanhoille kentän toimijoille moista kilpailuetua ei ole tarjottu. Reilu kilpailutus, kyllä vain... SOL Palvelut on siirtämässä toimintaa kiinteistöalan TES:in piiriin, mihin se ei todellakaan kuulu. Turvatarkastus on turvallisuusalan toimintaa ja sellaisenaan kuuluu turvallisuusalan TES:in piiriin. Juuri tuona päivänä, kun toiminta SOL:ille siirtyy, turvatarkastajien palkan oli tarkoitus nousta IV-tasolle, nyt palkaa huononee yli 3 EUR tunnilta, ilta- ja yölisät huononevat, lauantailisät poistuvat. Hälytys- ja vuorokausilepokorvauksista en ole varma, mutta ottaen huomioon kiinteistöalalla vallalla olevan hyppyvuoro-käytännön, uskon että molemmille saadaan heittää hyvästit.

Kyse ei ole pelkästään palkkauksesta, vaikka moni, joka asiasta jotain luulee tietävänsä, näin luulee. Kuten sanottu, työolot ovat muutenkin jo arvelluttavat, ja ne tulisivat entisestään huononemaan.

Terminaalin aamuruuhka alkaa n. klo 06.00. Tätä ennen turvatarkastuspisteitä on avattu klo 04.00, 05.00 ja yksi linja terminaalissa on auki 24 h. Mikäli työhön ryhdytään soveltamaan tuota SOL:in suosimaa hyppyvuorotusta, eli tulet töihin aamuksi, menet välillä kotiin ja tulet iltapäiväksi takaisin, ei hyvä heilu. Tai toinen skenaario, tulet aamuksi turvatarksastukseen, välillä käyt siivoamassa terminaalia ja tulet turvatarkastukseen iltapäiväksi takaisin. Ei hyvä.

Turvatarkastus ei ole kevyttä sisätyötä, niikuin joku muistaakseni Hesarin keskusteluissa aiheesta oli todennut, johon koulutuksen voi hoitaa tuosta vaan ja sillä selvä. Ei todellakaan. Turvatarkastaja käy ensin viikon kurssin, jolla opetellaan turvatarkastuksen perusteet. Ennen kurssia henkilölle tehdään suppea turvallisuusselvitys, eli mikäli olet aikuisiällä tai teininä hieman toilaillut ja ollut virkavallan kanssa tekemisissä, et pääse turvatarkastajaksi. Kurssilla käydään läpi mm. vaarallisia aineita, eli mitä lentokoneessa saa ja ei saa kuljettaa. Lista on pitkä ja se pitää osata ulkoa. Kurssin lopuksi on koe, joka pitää läpäistä. Näistä ehdoista ei jousteta. Turvatarkastajan pitää osata suomea ja englantia, vähintään. Turvatarkastaja on asiakaspalvelija, mutta samalla pitää osata olla jämäkkä. Kun turvatarkastaja sanoo ei, se myös tarkoittaa ei. Turvatarkastaja saa päivittäin työssään kuunnella aikamoista huutoa, itkua ja hammastenkiristelyä, ja nämä pitäisi osata ottaa vastaan rauhallisesti. Myönnettäköön, terminaalin työntekijät ovat nuoria joten osalla on tämä rauhallisen, jämäkän asiakapalvelijan rooli vielä hieman hakusessa, mutta työkokemuksen karttuessa sekin puoli useimmista tulee esiin. Niillä, joilla ei tule, tuskin on alalla pitkää työuraa edessään. Kuvanluku, eli siis se läpivalaisulaitteen kuvan katsominen, on sitten vielä asia erikseen. Kuvanluku vaatii vielä pidemmän koulutuksen työn ohella terminaalissa, johon tarvitaan vanhoja työntekijöitä avuksi. Kuvanluku on taidelaji sinänsä, ja esineitä oppii tunnistamaan vain niitä näkemällä. Moni ei vuodessakaan harjaannu tunnistamaan esineitä tarvittavan hyvin. Valitettavaa mutta totta. Turvatarkastaja oppii siis työssään koko ajan paremmaksi. Viikon kurssilla opitaan perusteet, sen jälkeen vasta alkaa se varsinainen oppiminen.

Turvatarkastaja joutuu nostelemaan painaviakin matkalaukkuja päivän mittaan, tämä saattaa johtaa selkävaivoihin. Terminaalin lattiat ovat kiveä tai parkettia, kovaa materiaalia siis, rankkaa jaloille. Vuorot ovat pitkiä.

Jos siivooja mokaa, lattiaan jää ehkä tahra tai jostain vessasta loppuu vessapaperi. Jos turvatarkastaja mokaa, lentokone voi räjähtää. Ymmärrätteköhän te ihmiset nyt oikeasti, miksi me emme tee töitä kiinteistöalan TES:in mukaan. Palkka on vartiointialan TES:in III-tasolla ihan syystä.

Ai niin, turvatarkastajan luvat vanhenevat kolmessa kuukaudessa mikäli ei tee turvarin töitä. Sen jälkeen edessä on uudelleenkoulutus.

Ei, en ajatellut siirtyä SOL Palveluiden työntekijäksi, kiitos vain. Haluan säilyttää lomani, ikälisäni, sekä kunnioitukseni työnantajaani kohtaan.