Voit ottaa opiskelijan pois opiskelijakunnasta ja aktiivitoiminnasta, mutta et aktiivitoimintaa pois opiskelijasta... Ei-ku...

Kerran KOPO-toimija, aina KOPO-toimija tai jotain sinne päin. Tällä kertaa huomio kiinnittyy tähän Helsingin Sanomien artikkeliin korkeakoulujen pääsykokeista, tai oikeammin sanottuna siitä, miten niistä pitäisi päästä hallituksen ja opetusministeriön mielestä kokonaan tai suurelta osin eroon. Miksi? Se sama vanha ja väsynyt virsi: opintojen tehostaminen.

Nuoret täytyy näiden viisaiden ihmisten mielestä saada mahdollisimman nopeasti tyäelämään hyödyntämään yhteiskuntaa veronmaksajina. Opetusministeriön ja hallituksen pelkona on siis, että suurten ikäluokkien siirtyessä eläkkeelle, työvoimaa ei valmistu korkeakouluista riittävää tahtia.

Kysymys: Miksi kukaan ei tunnu näkevän metsää puilta? Ongelma ei nähdäkseni ole opintojen tahti, kun se oma ala on löydetty! Ongelma on omalle alalle ohjautuminen sekä opintojen ohjaus niiden aloittamisen jälkeen! Pääsykokeiden poistaminen, opintoaikojen rajaaminen, lukukausimaksut ynnä muut vastaavat ovat pikaratkaisuja, lääkkeitä joilla hoidetaan oierita, ei niiden aiheuttajaa.

Itse kuulun niihin myöhäisherännäisiin, joilla oman alan löytäminen on hieman kestänyt. Omana alanani kokemani hoitoala ja tarkemmin sanottuna ensihoito, on aikaisemminkin ollut mukana jonain sivuajatuksena, mutta syystä tai viidennestä en ole aikaisemmin tälle alalle lähtenyt sen aktiivisemmin hakeutumaan. Nyt luen mielenkiinnolla pääsykoekirjoja, ja voin uskoa opintojeni etenevän ajallaan, mikäli pääsykokeista selviän kunnialla. Uskoisin, että ammattitaitoinen opinto-ohjaaja lukioaikoinani olisi osannut opastaa minut tarkemmin harkitsemaan valintojani, ja mahdollisesti jopa patistanut alalle hakeutumaan.

Tarinan opetus? Jo kohtalaisella panostuksella kunnolliseen ja tehokkaaseen opinto-ohjaukseen ratkaistaan paljon. Hakeutuminen itselle mielekkäässen työhön alalle, joka kiinnostaa nopeutuu, ja kun opinnot kiinnostavat, ne etenevät. Myös korkeakoulujen opintojen ohjausta tulee tehostaa, tällä ehkäistään vääriä kurssivalintoja, opinnäytetöiden tai gradujen viivästymisiä ja valmistumisaikojen lykkääntymisiä. Opinto-ohjaaja voi myös toimia yhtenä osana opiskelijan henkisen terveyden tarkkailun kannalta ja tällä taas voidaan vähentää opiskelijoiden uupumusta opintojen aikana. 

Miten se voi olla niin vaikeata! Ehkä ne ajattelevat opinto-ohjauksen tehostamisen olevan liian yksinkertainen ratkaisu, ettei se sen takia voi olla toimiva. Enkä mene väittämään, että pelkkä opinto-ohjauksen tehostaminen ratkaisisi kaikkia ongelmia, mutta monessa asiassa se saattaa auttaa jo paljon.